Tworzymy założenia uchwały reklamowej dla Miasta Ustka
Aby chronić krajobraz miasta, we wrześniu 2015 r., weszła w życie tzw. ustawa krajobrazowa, która daje wszystkim gminom w Polsce możliwości prawne i narzędzia do uporządkowania przestrzeni publicznej w zakresie reklam. Dzięki wprowadzonym zmianom gmina może podjąć tzw. uchwałę reklamową. Uchwała ta będzie zawierała wytyczne odnoszące się do lokalizacji, wielkości, standardów wykonania następujących elementów w przestrzeni: obiektów małej architektury, ogrodzeń i oczywiście tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Uchwała może wprowadzić ograniczenia, a nawet zakazy sytuowania reklam w szczególnie atrakcyjnych i cennych przestrzeniach miejskich, a za niedostosowanie się do jej zapisów grożą kary pieniężne.
Uchwała jest szansą dla miasta na zadbanie o estetykę przestrzeni miejskiej, ale jednocześnie wpływa na dotychczasową działalność przedsiębiorców, agencji reklamowych, a także zwykłych mieszkańców miast. Dlatego też przy jej tworzeniu konieczne jest podjęcie dialogu między stroną samorządową, przedsiębiorcami, a także stroną społeczną.
Miasto Ustka podjęło decyzję o partycypacyjnym wypracowaniu zapisów uchwały reklamowej. 6 listopada 2017 r. odbyło się spotkanie otwarte, podczas którego zaprezentowaliśmy główne założenia ustawy krajobrazowej oraz przedstawiliśmy dobre i złe praktyki sytuowania reklam w mieście. Natomiast w dniach 13-14 listopada oraz 20-21 listopada mieliśmy okazję prowadzić warsztaty dla mieszkańców i przedsiębiorców, podczas których dyskutowaliśmy o tym, na jakie elementy należy zwrócić uwagę podczas tworzenia uchwały. Prowadzone dyskusje pokazały jak trudnym i złożonym jest temat przestrzeni reklamowej w mieście, co tylko potwierdza, że brak prowadzenia konsultacji społecznych w tym zakresie w innych miastach, może być przyczyną do oporu i niechęci społecznej przy wprowadzaniu zmian związanych z reklamami w przestrzeni publicznej.