Aktualności

Co w trawie piszczy?

Podsumowanie działań w projekcie NEEST

Podsumowanie działań w projekcie NEEST
W ramach testowania modeli partycypacji w projekcie NetZero Emission and Environmentally Sustainable Cities (NEEST) zorganizowaliśmy sześć wydarzeń w Krakowie, Rzeszowie, Łódzi, Wrocławiu i Warszawie

Projekt NEEST, czyli NetZero Emission and Environmentally Sustainable Cities, to pilotażowy projekt, którego celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz adaptacja miasy do zmian klimatu. Projekt jest częścią unijnej Misji Miast w ramach programu Horyzont 2020, mającego na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej przez ponad sto europejskich miast. Jednym z elementów tego przedsięwzięcia jest wypracowanie modelu partycypacji mieszkańców w procesie transformacji. 

Naszym zadaniem w NEEST było zaprojektowanie i przetestowanie nowatorskich modeli partycypacji społecznej - takich, które wykraczają poza standardową formę składania uwag. Postawiliśmy na proaktywne podejście do społeczności lokalnych i informowanie o zmianach poprzez aktywne formy edukacji. W ramach testowania modeli partycypacji zorganizowaliśmy: warsztaty dla młodzieży i rodzin z dziećmi, konsultacje w formie wykładu oraz punktów doradczych, gry terenowe oraz punkt wymiany odzieży. Więcej o ideach stojących za organizacją każdego z wydarzeń można dowiedzieć się z naszego ostatniego wpisu: Pierwsze spotkania w ramach projektu NEEST

W naszych wydarzeniach wzięło udział łącznie ponad 300 osób. Nawiązaliśmy współpracę z kilkunastoma organizacjami - zarówno specjalistami od edukacji ekologicznej i globalnej, jak i lokalnymi ośrodkami kultury. 

Jakie wnioski dotyczące budowania skutecznych modeli partycypacji wyciągamy z miesiąca intensywnych spotkań? Poniżej niektóre z wniosków, które zawieramy w modelu partycypacji. 

  • Współpraca z lokalnymi centrami społeczno-kulturalnymi pozwala na wykorzystanie potencjału istniejących relacji mieszkańców z instytucjami na korzyść procesu partycypacyjnego 

  • Jedno wydarzenie może łączyć różnorodne aktywności, tak by poszerzać grupę osób zainteresowanych. Dzięki przygotowaniu wydarzenia, które staje się atrakcją dla dzieci, możemy także włączać i podnosić świadomość osób dorosłych. 

  • Promocja wydarzenia, w szczególności w tradycyjny sposób - poprzez plakaty i ulotki – to klucz do dotarcia do mieszkańców. 

Projekt NEEST to dla nas jako Utili kolejna okazja do budowania kompetencji w zakresie projektowania i wdrażania działań adaptacyjnych i mitygacyjnych związanych ze zmianami klimatycznymi . Cieszymy się, że możemy być częścią procesu zielonej transformacji.