Aktualności

Co w trawie piszczy?

Podsumowujemy proces partycypacyjnego wypracowania wytycznych do SPDEE

Podsumowujemy proces partycypacyjnego wypracowania wytycznych do SPDEE
Utila w MKIŚ
Dzięki zaangażowaniu setek uczestników, podczas sześciu spotkań regionalnych i kolejnych sześciu warsztatów na etapie ogólnopolskim, wypracowaliśmy wytyczne, które pomogą w skutecznym wdrażaniu SPDEE.

Proces partycypacyjnego wypracowania wytycznych do Strategicznego Planu Działań w zakresie Edukacji Ekologicznej był podzielony na trzy części. Pierwsza, przygotowawcza, polegała na zidentyfikowaniu różnorodnych podmiotów zajmujących się edukacją ekologiczną – od dużych instytucji, dla których edukacja jest ustawowym obowiązkiem, takich jak Parki Narodowe, po lokalne działania prowadzone przez różne samorządy czy oddolne inicjatywy związane z ochroną środowiska.

Dzięki tej dokładnej analizie, cieszyliśmy się wysoką frekwencją i zaangażowaniem na kolejnych etapach. Podczas sześciu spotkań regionalnych w Gdańsku, Lublinie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie, poprowadziliśmy warsztaty dla ponad 350 osób. Dzięki pracy w grupach tematycznych, praktycy edukacji ekologicznej mogli skutecznie zdiagnozować wyzwania i potrzeby stojące przed poszczególnymi obszarami.

Etap ogólnopolski składał się z trzech cykli warsztatów. Każdy z nich przybliżał uczestników do wypracowania kierunków działań. W tym etapie udział wzięli nie tylko aktywni liderzy obszarów ze spotkań regionalnych, ale również przedstawiciele urzędów centralnych i Ministerstw. 

Pracę prowadziliśmy w podziale na pięć zespołów tematycznych: edukacja terenowa, system edukacji formalnej, kształcenie kluczowych grup zawodowych i kadr, lokalne inicjatywy edukacyjne oraz media i kampanie społeczne. Na pierwszym z trzech spotkań uczestnicy pogłębili diagnozę z etapu regionalnego. Następnie, na drugim i trzecim warsztacie wypracowali priorytetowe kierunki działań i określili w jaki sposób i kto powinien zająć się ich wdrożeniem, a także jak mierzyć efektywność działań. 

Na zakończenie, imienne podziękowania każdemu z uczestników wręczył Dyrektor Departamentu Edukacji i Komunikacji, Hubert Różyk.


Projekt realizowany był na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.